Open brief m.b.t. uitbraak coronavirus

Aan het College van Burgemeester en Wethouders

Postbus 1992

6201BZ Maastricht.

Maastricht 12-03-2020

Betreft: open brief m.b.t uitbraak coronavirus.

Geacht College,

Wanneer verrast Corona onze stad?

Op 28 januari jl. stelde de fractie van de Partij Veilig Maastricht een aantal artikel 47 vragen inzake de uitbraak van het Corona virus in Azië en Europa. We zijn inmiddels meer dan een maand verder en ondanks alle goedbedoelende adviezen van het RIVM en maatregelingen van verschillende gemeenten en provincies raast het virus met volle snelheid om ons heen. De provincie Brabant zit nagenoeg op slot, evenementen worden grootschalig afgelast, sportwedstrijden zijn in de ban. Maatregelingen in oa. Italië en de wereld kennen geen maat. De wereldeconomie krijgt harde klappen. Inmiddels heeft de Tefaf de stekker eruit getrokken i.v.m de toenemende onrust over de verspreiding van het Coronavirus. Hiermee sluit de organisatie van de Tefaf zich aan bij andere internationale evenementen . Wat betekent het virus voor onze stad? Gelukkig is onze stad nog niet echt getroffen door het virus, ofschoon dit een kwestie van tijd zal zijn. Echter, ik wil geen paniek zaaien, het mag duidelijk zijn dat dit het probleem niet oplost. Maar toch. Een pas op zijn plaats is nog niet zo verkeerd. In Brabant worden alle betaalde voetbalwedstrijden afgelast, en sinds gisteren alle sportwedstrijden, in competitieverband, profs en amateurs. De Nevobo ( Nederlandse Volleybalbond) heeft inmiddels ook laten weten dat Brabantse volleybalclubs niet buiten de provincie mogen spelen ! Maar zie, morgen speelt MVV Maastricht in de Geusselt tegen Eindhoven!! Tja, ik heb hier mijn bedenkingen bij.......Ik vind dit op zijn zachts uitgedrukt haaks staan op het beleid. Spelers, staf, bestuur en supporters reizen uit een risicogebied naar het Zuiden. Dan een aantal voorbeelden in onze stad. In het Mosae Forum, stadskantoor zijn nergens desinfecterende pompjes te zien. Tja, handen wassen is effectiever. Dat kan wel zo zijn, maar ik zie mensen niet direct doorlopen naar het toilet. Of zie ik dit verkeerd? Het is maar één voorbeeld. En het is zeker niet de bedoeling om met de vinger te wijzen, maar toch! Inmiddels heeft het virus ook onze stad bereikt. Helaas, er zullen er nog meer bijkomen. Limburg kent inmiddels 49 besmettingen. Maastricht is een internationale stad, een studentenstad, ook Maastricht kan zomaar een risicostad worden. Dit is geen paniek, dit is realiteit! Het advies van het RIVM is leidend maar laten wij vooral de hand in eigen boezem steken. Brabant als voorbeeld? Het spreekwoord zegt : als het kalf verdronken demp men de put. Laat ons de koppen bij elkaar steken. Inmiddels bereiken ons geluiden dat verpleegtehuis La Valence van Stichting Envida naar alle waarschijnlijkheid haar deuren sluit voor bezoek ! Laten wij vooral waken en zorgen voor elkaar ! Het is vijf voor twaalf.

Namens Partij Veilig Maastricht.

Bert Garnier, raadslid.