toegankelijkheid/dienstverlening mensen met een beperking.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
Postbus 1992
6201BZ Maastricht.

Maastricht 24-04-2025.
Betreft: Schriftelijke vragen inzake dienstverlening voor ouderen en mensen met een beperking.

Geacht College,
Helaas krijgen wij steeds vaker klachten van mensen met een beperking dat de
toegankelijkheid in onze stad nog steeds te wensen overlaat. De laatste klachten gingen
over liften en roltrappen die niet werken. Ook de digitale dienstverlening blijft moeilijk, slechts
een klein deel van de websites en apps is technisch geschikt voor mensen met een
beperking.
Helaas geld dit niet alleen voor de fysieke en digitale dienstverlening, maar ook voor o.a.
ouderen met een smalle beurs die geen gebruik kunnen maken van het internet. Van deze
doelgroep krijgen wij vaker te horen dat ze overal buiten de boot vallen.
Ondanks dat wij in het verleden hier reeds aandacht voor hebben gevraagd, blijven deze
problemen bestaan.
We hebben de ambitie uitgesproken om een stad te zijn waarin iedereen, ongeacht
beperking, volwaardig kan deelnemen aan de samenleving. En hoewel er aandacht voor is
blijft volgens deze doelgroep de praktische uitvoering achter.
Hier hebben wij de volgende vragen over:

1. Bent u op de hoogte van de problemen die mensen met een beperking nog steeds
ervaren in onze stad? Zo nee, bent u bereid om met de verantwoordelijke in onze gemeente
en de doelgroep het gesprek aan te gaan om te kijken naar een gepaste oplossing?

2. In afwachting van dit gesprek alvast te kijken naar een oplossing voor mensen met een
smalle beurs die geen gebruik kunnen maken van internet?

Partij Veilig Maastricht,
René Betsch
John Voorst
Pascal Ruijters.